Testosteron

12 sposobów na podniesienie testosteronu naturalnie

Testosteron jest androgennym hormonem płciowym, które poziom zmienia się w ciągu życia. Odpowiada za męskie cechy jak owłosienie, ton głosu, muskularna budowa ciała oraz popęd seksualny. Istnieje wiele naturalnych sposobów na zwiększenie poziomu testosteronu a do tego wpłyną pozytywnie na Twoje zdrowie.

Sposoby na zwiększenie poziomu testosteronu

Testosteron jest bardzo ważnym hormonem, których w niewielkiej ilości znajduje się również w organizmie kobiet. Substancje ta jest dość dobrze zbadana, co poskutkowało pojawieniem się wielu suplementów mających na celu zwiększeniu poziomu testosteronu. Oprócz preparatów istnieje jednak wiele metod, które nic nas nie kosztują.

Niski poziom testosteronu wpływa na zmianę sylwetki – zwiększenie tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie objętości mięśni. Niewystarczająca ilośc tego hormonu obniża popęd seksualny, a także prowadzi do problemów z erekcją. Wprowadzając kilka rutynowych działań można znacznie ograniczyć spadek testosteronu wywołany naturalnie wraz z upływem lat.

1. Sen

Podczas snu nasz organizm ma czas na regenerację. Nieregularny sen czy częste zarwane noce negatywnie wpływają na gospodarkę hormonalną – w tym także na testosteron. Badanie z Uniwersytetu w Chicago udowodnili, że zaledwie tydzień ograniczenia czasu snu powoduje spadek testosteronu o 15 procent. Zalecany czas oscyluje w graniach 7-8 godzin dziennie. Podczas snu wydziela się również hormon wzrostu, który odpowiedzialny jest za regenerację mięśni oraz ich rozwój.

2. Dieta

Ruch i zbilansowana dieta pozwala cieszyć się dobrym zdrowiem oraz utrzymać gospodarkę hormonalną w ryzach. Osoby z nadwagą ostrzegamy przed tzw. dietami cud, czyli takimi, które obiecują zgubienie nawet kilkunastu kilogramów w kilka tygodniu. Zarówno przejadanie się jak i zbyt nisko kaloryczne diety prowadzą do upośledzenia funkcji hormonalnych w organizmie.

Dieta powinna bazować na zdrowych, nieprzetworzonych produktach zachowując równowagę pomiędzy kaloriami pochodzącymi z białek, węglowodanów i tłuszczy. Pamiętaj, że budowanie wymarzonej sylwetki jest procesem długotrwałym. Lepiej przejść tą drogę nieco dłużej, ale w zamian cieszyć się trwałymi efektami bez uszczerbku na zdrowiu.

3. Zgub brzuszek

Pozbycie się nadmiaru tkanki tłuszczowej przynosi wiele korzyści. Ogranicza ryzyko zachorowalności na wiele chorób, sprawia, że czujemy się lepie, poprawia kondycję i wydolność. Wykazano również istnienie korelacji między otyłością a niskim poziomem testosteronu.

Częstym błędem osób chcących schudnąć jest wyeliminowanie tłuszczy z diety. Testosteron jest pochodną cholesterolu – aby cieszyć się jego wysokim poziomem tłuszcze w diecie są więc niezbędne. Oczywiście trzeba wybierać zdrowe źródła jak: oliwa, awokado, tłuste ryby, nasiona czy orzechy.

4. Aktywny tryb życia

Utrzymanie równowagi hormonalnej wiąże się z aktywnym trybem życia. Nie musi to być siłownia, możesz biegać, pływać czy uprawiać fitnes – ważne, sport nie był obowiązkiem a przyjemnością. Optymalne efekty uzyskuje się podczas treningów o średniej intensywności – wystarczy 3-4 treningi po 30-40 minut, aby cieszyć się wyższym poziomem testosteronu.

5. Trening z dużym obciążeniem

Treningi siłowe zmniejszają ilość tkanki tłuszczowej, rozbudowują siłę oraz zwiększają masę mięśniową. Podczas ciężkich treningów z obciążeniam zauważa się wzrost poziomu testosteronu oraz hormonu wzrostu. Są to dwa hormony, którym zawodnicy sportów siłowych i sylwetkowych przypisują najważniejszą rolę.

6. Ogranicz cukier

Badania dowodzą, że częste spożywanie produktów zawierających cukier obniża poziom testosteronu. Z biologicznego punktu widzenia, spożycie cukry wiąże się z podwyższeniem poziomu insuliny, którą specjaliści obwiniają za obniżanie testosteronu.

7. Ogranicz stres

Odpowiedzią na sytuacje stresowe jest zwiększone wydzielanie kortyzolu – czyli hormonu stresu. Nadmierna produkcja kortyzolu prowadzi do odkładania się tkanki tłuszczowej, pogarsza nastrój oraz zmniejsza wydolność organizmu podczas treningu. Ważne jest aby poza obowiązkami znaleźć czas na relaks czy też rozwijanie swojego hobby.

8. Suplementacja

Zbilansowana dieta powinna dostarczać nam wszystkiego czego potrzebuje nasz organizm. Częste jedzenie na mieście, mała ilość owoców i warzyw może jednak prowadzić do pewnych niedoborów. Do najważniejszych związków wpływających na poziom testosteronu zaliczmy:

  • witaminę D,
  • magnez,
  • cynk,
  • kwasy omega-3

9. Wykonaj badania

Jeśli zauważyłeś objawy obniżone poziomu testosteronu (spadek energii, zmiana budowy ciała, zmniejszenie popędu seksualnego) skonsultuj się z lekarzem. Testosteron spada wraz z wiekiem, jednak może być również efektem przyjmowanych leków. Być może rozwiązaniem w takiej sytuacji będzie zmiana środka na inny.

10. Ogranicz używki

Nadużywanie alkoholu oraz papierosów negatywnie wpływ na poziom hormonów. Używki prowadzą do uszkadzania komórek oraz wolniejszej regeneracji mięśni. Niewielkie ilości nie wyrządzą Ci krzywdy – a nawet pozwolą się rozluźnić po ciężkim tygodniu – jednak częste ulewania się w trupa może odbić się na Twojej męskości.

11. Rywalizacja

Mężczyźni uwielbiają rywalizację – w końcu trzeba pokazać kto jest prawdziwy samcem alfa. I nie chodzi tu tylko o osobistą walkę, mężczyźni statystycznie bardziej emocjonują się meczami, walkami czy rywalizacją w innym sporcie, nawet kiedy wszystko rozgrywa się na ekranie telewizora. Zdrowa rywalizacja jest jak najbardziej wskazana. Trenując w grupie mamy większą motywację i jesteśmy w stanie dać z siebie więcej, a to wszystko za sprawą testosteronu.

Podsumowanie

Testosteron jest niezwykle ważnym hormonem. Odpowiada za wykształcenie męskich cech, produkcję nasienia, libido oraz budowę ciała. Choć poziom testosteronu spada z wiekiem warto już w młodości przyswoić sobie naturalne metody, które utrzymają jego wysoki poziom do późne starości.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *